Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż dla każdego właściciela obiektu noclegowego jest to sprawa bardzo indywidualna. Niewątpliwym jest jednak fakt, że recepcja online, czyli możliwość dokonywania rezerwacji internetowych, to obecnie konieczność w branży hotelarskiej. Poniżej przeanalizowaliśmy wady i zalety serwisów podróżniczych oraz możliwe ich alternatywy.
Obiekt noclegowy na portalu rezerwacyjnym. O czym należy pamiętać?
Decyzja o zamieszczeniu oferty na portalu rezerwacyjnym niesie za sobą konsekwencję, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Żeby podjąć właściwą decyzję, warto być świadomym zarówno tych dobrych, jak i złych stron portali rezerwacyjnych.
Prowizja
Serwisy podróżnicze zarabiają na Twoim biznesie, i jest to najważniejsze o czym musisz pamiętać. Oczywiście, portale rezerwacyjne pomogą Ci zdobyć klientów, jednak od każdego wynajmu pobiorą prowizję. Jej wysokość jest zależna od regulaminu współpracy poszczególnych serwisów, ale może ona sięgać nawet blisko 30 procent. Zanim zdecydujesz się zamieścić ogłoszenie na popularnym portalu rezerwacyjnym, upewnij się, że możesz sobie pozwolić na znacznie niższe dochody.
Zasięgi
Istnieje też druga strona medalu. W zamian za prowizję, serwisy podróżnicze pomagają w zdobyciu gości. Zasięgi największych portali są nieporównywalnie większe od zasięgów jakie jesteśmy w stanie zdobyć samodzielnie. Z drugiej zaś strony, warto być świadomym, że na popularnych serwisach rezerwacyjnych nasze ogłoszenie może gubić się wśród tysięcy podobnych. Zazwyczaj jest tam niewiele możliwości aby wyróżnić się spośród innych obiektów noclegowych.
Jeśli nie portal rezerwacyjny, to co?
Warto rozważyć umieszczenie oferty na portalu rezerwacyjnym. Jeśli jednak chciałbyś tego uniknąć – nie ma problemu! Istnieją, inne możliwości sprzedaży noclegów online, w dodatku nie wymagają one opłacania prowizji.
Własna strona WWW
Twoja recepcja online, a zatem kalendarz i system rezerwacji, mogą z powodzeniem znaleźć miejsce na Twojej własnej stronie internetowej. To rozwiązanie jest szczególnie dobre, jeśli masz już bazę powracających klientów, a Twoja marka jest już rozpoznawalna. Nie jest to jednak warunek. Zamiast wydawać pieniądze na prowizję dla serwisów rezerwacyjnych, możesz zainwestować w pozycjonowanie swojej strony internetowej. To wymaga czasu, ale może przynieść realnych gości – w dużych ilościach.
Social media
Media społecznościowe mają ogromną moc i mogą przyciągnąć wielu gości, stosunkowo niskim kosztem. Prowadząc profil swojego obiektu w sposób naturalny, opowiadając historię swojego miejsca czy anegdotki z życia codziennego, możemy zbudować sobie lojalną grupę odbiorców, która chętniej będzie nas odwiedzać i polecać znajomym. Ponadto, dzięki ogromnym możliwościom ustawień grupy docelowej, opłacając reklamę możesz mieć pewność, że trafi ona tylko do osób, które potencjalnie Twoje miejsce może zainteresować. Sprzedaż noclegów również nie jest problemem. Najlepsze systemy rezerwacji online oferują możliwość sprzedaży również przez Social Media.